Escape room design op maat: Hoe doen wij dat?
Wanneer je zelf al een idee hebt, of juist helemaal niet, ook dan kunnen we op diverse manieren ondersteunen om te komen tot een succesvolle kamer. Op verschillende manieren leveren we een bijdrage aan de realisatie van jouw unieke escape room. Omdat alleen goede kamers op langere termijn succesvol kunnen zijn, richt onze ondesteuning zich altijd op kwaliteit. Immers, de kamer moet enkele jaren succesvol mee kunnen draaien en vanzelfsprekend commercieël interessant zijn. Hieronder de mogelijke manieren waarop we kunnen samenwerken
Volledig uitbesteden
Bij deze vorm zullen wij het gehele traject van idee tot aan de exploitatie verzorgen. Dit lijkt het meest op de manier zoals we zelf onze concepten ontwikkelen. Een verschil ten opzichte van het kopen van een kant en klaar concept, is dat je invloed hebt op bijvoorbeeld het thema van de kamer. Ook kun je dan kiezen voor exclusiviteit. Met dit laatste bedoelen we dat we, anders dan bij het aanschaffen van een concept escape room, we de mogelijkheid bieden om het alleenrecht te verkrijgen voor deze escape room. Hoe we dit traject uitvoeren lees je op de pagina Ontwikkeling
Alleen design uitbesteden
Bij deze manier van samenwerken zullen we een complete kamer inclusief alle artwork en materialen ontwikkelen. Het verschil met volledige uitbesteding is dat we hierbij de bouw en inrichting overlaten aan de afnemer. Het gereed maken en bouwen van de benodigde ruimtes, eventuele electra en andere voorzieningen worden dan door de opdrachtnemer zelf gedaan. Een handige ondernemer kan op deze manier geld besparen. We zullen dan gedetailleerd aangeven welke voorzieningen moeten worden getroffen en gebouwd. Als de ruwbouw gereed is worden alle andere materialen geleverd, waarna de ondernemer de inrichting ook zelf kan realiseren. Tijdens de opstartfase en de testfase van de kamer wordt door ons meegekeken en zal het uiteindelijke design worden geperfectioneerd. Dit om te zorgen voor een succesvol eindresultaat.
Specifieke technieken, props en puzzels
Bij deze manier van samenwerken zullen we geheel in opdracht bepaalde puzzels, technieken, of zogenaamde props bedenken, bouwen en installeren. Kijk hiervoor maar eens op onze speciale pagina voor techniek, software, audio, video, props en meer.
Overige ondersteuning
Buiten deze twee vormen zijn we altijd bereid om mee te denken en te adviseren tijdens de ontwikkeling van een escape room. Wil je alles zelf doen, maar heb je op een paar fronten behoefte aan ondersteuning, dan kunnen we op offertebasis of op uurbasis deze ondersteuning bieden. Zowel op technisch als op creatief vlak.
Alles zelf doen
Vaak denken mensen dat het ontwikkelen en bouwen van een escape room wel zelf gedaan kan worden. En dat klopt. Waar ze echter aan voorbij lopen is dat het, naast dat het erg leuk, is ook ontzettend veel tijd kost. Onze eerste kamer bedenken kostte ons alleen aan tijd al meer dan 1500 uren. En ik hoor je denken, dat kan ik vast wel sneller. Dat dacht ik ook. Maar niets is minder waar. Je hebt namelijk geen idee wat alleen al een klein detail voor effect kan hebben op het gedrag van mensen.
Voorbeeld: wij hadden in een kastje een sleuteltje verstopt samen met nog een ander gebruiksvoorwerp. Omdat dat gebruiksvoorwerp een stuk groter was, werd de sleutel vaak niet opgemerkt. We hebben vervolgens een klein sleuteltje getekent en een heel klein pijltje naar de plaats waar de sleutel lag gezet. Het gevolg was anders dan verwacht. Men zocht niet verder in het kastje, maar ze gingen er buiten op de grond naar zoeken. Door het pijltje weg te halen werd wel het gewenste resultaat bereikt. Omdat een kamer vaak meer dan honderd details kent, kun je je voorstellen dat het nogal precies komt.
In het menselijk hoofd speelt psychologie een enorme rol. Uit ervaring hebben we hier veel over geleerd.
En dan heb je natuurlijk nog het verhaal. Hoe zorg je er voor dat precies het klopt. En hoe richt je de escape room zo in dat alle puzzels en opdrachten in verhouding staan en dat de routing perfect klopt. Hoe regel je dat het qua tijd binnen een uur past? En dat het niet uitmaakt of je met 4, 5 of 6 mensen speelt zonder dat je op elkaar moet staan te wachten.
Kortom, ja sommige mensen kunnen zelf ook een mooie kamer bedenken, maar dan moet je of beschikken over veel voorkennis, of ruimschoots de tijd hebben, in het voortraject als wel tijdens de testfase.
-
1e maand
Brainstormsessies
Vaststellen van het hoofdthema, opzetten van de globale verhaallijn & basisideeën voor puzzels, raadsels, technieken en handelingen -
2e maand
Ruwbouw en finetuning
Omvang van de ruimte vaststellen, zoals het gewenste vloeroppervlakte m.b.t. het min. en max aantal bezoekers en de gewenste benodigde hoogte. Technische indeling en inrichting van de ruimtes en het definitieve verhaal wordt vastgesteld -
3e maand
Afronding bouw
Nadruk op aankleding, verzamelen van meubilair, wand, plafond en vloerbekleding en compleet maken van de puzzels, raadsels, technieken, uitdagingen. Walkthrough opstellen en nalopen. Films, fragmenten en audio worden geproduceerd en het Artwork wordt gemaakt -
4e maand
Soft opening
uitgebreide testfase met teasering op social media, zoeken en uitnodigen van de juiste testteams van diverse leeftijden en samenstellingen, uitvoeren van testen, aanpassingen aan het verhaal, de puzzels en de inrichting, finetuning en kinderziektes er uit halen. -
5e en 6e maand
Commerciële opening.
Marketing campgne starten op o.a. social media in de regio rondom de testlocatie, reviews en waarderingen verzamelen. Facebook pagina klaarmaken en vullen met reacties en foto's.Ervaringen opdoen met diverse kleine randvoorwaarden en afronden van het gehele concept.
Factuuradres
Van Bosseware 21,
8014TB Zwolle
038 - 26 000 78
ontwikkeling@experiencegames.nl
Locatie Ontwikkelingsteam
Popovstraat 80 te Zwolle
Contact
Heeft u meer informatie nodig? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier of bel 038 - 26 000 78
We vragen ook uitdrukkelijk uw telefoonnummer omdat onze e-mail regelmatig in de spam verdwijnt en omdat we veel spam krijgen. Dat is ook de reden voor de extra vraag in het formulier.